Найперші кроки проєкту почались з розсилки офіційних листів керівникам країн, які підтримали Україну на початку повномасштабного вторгнення: Сполучені Штати, Німеччина, Великобританія та багато інших. Листи містили вдячність за надану підтримку та заклик до більш вагомої та рішучої допомоги, а головне допомоги в організації контролю використання бюджетних та коштів західних партнерів, щоб не допустити наслідків, які настали після організації ЄВРО2012, коли за даними Freedom Haus третина бюджету була вкрадена. Відповідь на ці листи ми отримали лише від високоповажних представників країн (Литви та Італії), яка на жаль була неоднозначною та лише формальною.
Протягом двох років невпинно та цілеспрямовано проєкт втілював ідею в ведення попередження розтрати бюджетних коштів та коштів західних партнерів, як це працює в Європі, а саме «Система раннього виявлення та виключення (EDES)». Нами було встановлено безліч підприємств, які мають критично негативну ділову репутацію у розумінні саме європейських критерій відбору подібних підприємств та отримують на відбудову Держави від наслідків війни бюджетні та кошти західних партнерів, про що ми надіслали попередження у вигляді 95 листів до Офісу Президента та Премʼєр-міністра, а також 91 листів було надіслано до Бюро економічної безпеки.
Найцікавішим у процесі діяльності проєкту є те, що саме за підписом пана Кулеби від Офісу Президента нам було «тактовно заборонено» звертатись з подібними листами саме про київські підприємства, саме ці листи не були спрямовані далі за належністю на відміну від інших. (Нагадуємо, що до січня 2023 року Олексій Кулеба був Головою Київської обласної військової адміністрації).
Більшість листів з аналітичним даними по харківським підприємствам були передані у НАБУ, але результатів перевірок й досі не має. Проте за переважною більшістю листів БЕБ працює як у рамках кримінальних проваджень або ж вивчається аналітичні підрозділами Бюро.
До речі, співробітники БЕБ тривалий час уникали розгляду наших листів мотивуючи це тим, що листи не містять ознак кримінального правопорушення. Після наших розʼяснень, що листи не є заявою, а містять аналітичні дані для подальшого вивчення співробітники БЕБ почали систематично враховувати наші дані в інформаційно-аналітичній діяльності відповідних підрозділів БЕБ з метою визначення критеріїв ризику, пов’язаних із галузевими особливостями системних кримінальних явищ.
Хотілося б відмітити роботу Кабінету Міністрів, який надає чіткі відповіді та скеровує листи за належністю задля подальшого вивчення та реагування.
Команда проєкту постійно наголошує на необхідності впровадження європейських критеріїв виключення задля унеможливлення освоєння бюджетних кошті та коштів західних партнерів підприємствами ризикової категорії, проте, на жаль, відгуку з боку Держави досі немає, про що свідчить чимала кількість фактів розтрати коштів, які були виділені на відновлення від наслідків війни.
Ми неодноразово стикались з ситуацією, коли ми завчасно попереджали відповідні компетентні органи можливі факти розтрати, звертали увагу на конкретні ризикові підприємства та наголошували на необхідності впровадження додаткового контролю за такими підприємствами, після чого через певний проміжок часу, коли кошти були освоєнні виявлялось, що більшу частину з цих коштів було розтрачено/привласнено, проте всі ми розуміємо, що ці кошти вже ніколи не відшкодують.
Окремо хотілося б відзначити роботу з певними державними органами: яскравим прикладом є Чернігівська обласна військова адміністрація, співробітники якої реагували на всі наші повідомлення та запити вчасно, чітко та адекватно без безглуздих відписок, які перешкоджали роботі Громадської Спілки (як це робив Департамент капітального будівництва Харківської ОВА). Серед Міністерств України хотілося б відзначити саме Міністерство фінансів, які активно сприяли роботі проєкту та охоче з нами співпрацювали. Загалом проектом проводиться комунікацію зі всіма державними розпорядниками коштів направлених на відбудову від наслідків війни.
Загальна сума освоєних коштів підприємствами про які ми повідомляли складає понад 8,5 млрд грн. Нажаль зрозуміло, що наша державна запобіжна система розтрат коштів не працює, як того потребує сьогодення, окрім поодиноких випадків коли БЕБ або СБУ блокуються виділення коштів на стадії тендеру де «недоброчесні» підприємці завищують значно вартість необхідних коштів. Но це поодинокі випадки в основному працює так як і весь час до цього – гроші надали, отримувача цих коштів відповідальні особи державних розпорядників не вивчають, потім через час порушуються кримінальні справи коли стається зрозуміло, що Державу обдурили, починається дуже багато роботи, якої можна було уникнути, але нажаль кошти вже розкрадені та їх в більшості вже не повернути.
Невеличкий підсумок колосальної безперервної дворічної роботи проєкту, який залишив свій слід у формуванні нових стандартів освоєння державних коштів. Відповідальне освоєння державних коштів є запорукою успішного відновлення України та досягнення принципу «відбудувати краще, ніж було».