З метою виконання цього пункту програми ми надсилаємо звернення до компетентних органів Європейського Союзу. Від так, Європейське Бюро по боротьбі з шахрайством (OLAF) надало нам інформацією стосовно Системи раннього виявлення та виключення (EDES).
Метою EDES є захист фінансових інтересів ЄС від ненадійних суб’єктів господарювання. Зокрема, Європейська Комісія використовує EDES для забезпечення наступних дій:
— раннє виявлення суб’єкта господарювання, який представляє небезпеку для фінансових інтересів Європейського Союзу;
— накладення адміністративних санкцій шляхом виключення ненадійних суб’єктів господарювання з процедур отримання коштів Союзу;
— в найсерйозніших випадках — опублікування на веб-сайті ЄК інформації, що стосується виключення з метою посилення їх стримуючого ефекту (під «стримуючим ефектом» маються на увазі дії, що не дозволять вищевказаним суб’єктам у будь-який спосіб отримувати кошти ЄС).
Суб’єкти господарювання, внесені до EDES, виключаються зпроцедур закупівель, грантів або будь-якої іншої форми фінансування з бюджету ЄС. 3 ними не може бути укладений жодний договір, що фінансується з бюджету ЄС.
Підстави для виключення стосуються:
• шахрайство, корупція, участь у злочинній організації тощо;
• суб’єкти, створені з метою ухилення від виконання фіскальних, соціальних чи інших юридичних зобов’язань (створення фіктивних компаній);
• серйозне порушення контракту;
• серйозні професійні проступки;
• несплати податків або внесків на соціальне страхування;
• банкрутства та неплатоспроможності.
Отже, виходячи з відповіді проєкт «Financial Analytics UA» діє відповідно до практики ЄС (критеріїв виключення) та попереджає державні органи і суспільство про підприємства «ризикової категорії», використовуючи декілька аналогічних критеріїв:
• наявність участі суб’єкта господарювання та/або його посадових осіб у кримінальних провадженнях, порушених за фактом привласнення/розтрати бюджетних коштів;
• наявність журналістських розслідувань щодо шахрайства з бюджетними коштами, недобросовісне виконання умов договору тощо;
• новостворені підприємства та ті підприємтсва, що змінили вид діяльності чи навіть назву, саме перед отриманням або з метою отримання підряду (такі підприємства мають ознаки «фіктивності»).
Це проста та зрозуміла відповідь на питання чому в Україніпереважна більшість випадків шахрайства з бюджетними коштами, їх привласнення та розтрата виявляється постфактум, коли бюджетні кошти неможливо повернути. У той час як у країнах ЄС це не можливо про що й свідчить вищевикладене.
⏩️В подальшому маємо на меті впровадити такі критерії на законодавчому рівні, аби використовувати бюджетні кошти та кошти західних партнерів мали можливість використовувати лише суб’єкти господарювання з «чистою» репутацією. Впровадження цих критеріїв на законодавчому рівні є важливим кроком на шляху до ЄС.